пятница, 29 июля 2011 г.

איך להפוך את חיי הכלב שלכם למאושרים ואת השהייה בחזקתו לנעימה


המדריך הקצר
אחרי שכלבי הראשון, בים, נפטר בגיל 15 ב-2003, הבטחתי לעצמי כי לא אקח לעולם כלב אחר. עשר שנים התכחשתי לחיבתי לכלבים וליכולות שלי לטפל בהם, מררתי את חיי בת זוגי במהלך 10 שנים כאשר סירבתי בתוקף לקחת כלב. אך הגורל רצה אחרת ובחיינו הופיע לארס, זכר רודזיאן רידג'בק, יליד 2010, שלימד אותי המון על שלווה ואיזון של כלבים.
מאז הופעתו בחיי אני חזרתי לעסוק בתיקון התנהגויות לא רצויות של כלבים ובשיקומם (אני אומר בצחוק, שאני מאלף בני אדם ומסייע בשיקום הכלבים). במלכת השיקום הבעלים של הכלבים המשתקמים הפנו אותי לתוכניותיו הטלוויזיוניות של סיזר מילאן, גורו של בעלי כלבים אחרים, ועל כך אני חב להם תודה. עם דברים רבים בתורתו הסכמתי, על המעטים חלקתי.
אני מבסס את ההמלצות שלי על תצפיות רבות לאחר התנהגויות כלבים בלהקות מאוזנות ועל השכולתו של סיזר מילאן. עד כמה שאנ יודע, בישראל התפרסם אחד הספרים שלו, שנקרא "הלוחש לכלבים". לשיטתי הוא ספר חובה בכל בית, בו יש זנב מכשכש.
זכרו שכל הכלבים נולדו רגועים ומאוזנים. המטרה של המדריך הקצר הזה לתת לבעל כלב כלים שיעזרו לו להפוך את חיי הכלב שלו למאושרים ואת השהייה בחזקתו של הכלב - לנעימה.
זכרו מספר כללי ברזל בעבודה עם כלבים:
1. כלב הוא בראש ובראשונה חיה, לאחר מכל הסוג: כלב, אחרי זה גזע על מאפייניו ורק לאחר מכן "רקסי" או "פומה". אנשים רבים הופכים את הסדר ומניחים שהכלבים שלהם הם הילדים שלהם וזה גורם לכלבים לבלבול רב ולחיים אומללים ונוירוטיים. כלב זה כלב, והשמות שאנחנו ממציאים להם זה דבר מלאכותי עבורם ולא טבעי.
2. כלבים זקוקים קודם כל למאמץ פיסי, לאחר מכן לכללי התנהגות ברורים ורק לאחר מכן לחיבה. אם אתם רוצים פרופורציות גסות: 50% מאמץ פיסי בהתאם לכוחות ולמידות הכלב, 25% מעולמו של הכלב הם כללי התנהגות ברורים ועקביים ו25% - חיבה.
אנשים כה רבים ממלאים את חיי הכלבים שלהם בחיבה בהיקף מטורף, נותנים לכלב שלהם מעט מדי מאמץ פיסי וכמעט שלא מנחילים כללים ואז מתפלאים מדוע כלביהם נוירוטי, נבחני ולא מאוזן. לצערי הרב רבים מן הבעלים האלה אף מוסרים את כלביהם לאימוץ או להרדמה, כי לא מצליחים להשתלט עליהם. במקרה הטוב ביותר, כאשר יש סטייה חזקה בנוסחה המובאת לעיל, כלביהם חיים חיים אומללים ונוירוטיים, המלאים בפחדים, חרדות והתקפי זעם.
עלינו למנוע מצב כזה. חיי הכלב הם קצרים למדי, כדי שיחיי אותם לא מאושרים.
אנחנו לעולם לא:
- כועסים או צועקים או מתעצבנים על כלב ולא מענישים אותו.
כלב בהחלט עלול להתנהג שלא לרוחנו, לעתים זה יביך אותנו, לעתים יגרום לנו לכעס. בטבע כלבים לא מצייתים לכלבים נוירוטים ולא מאוזנים והכעס והעצבנות משדרים אנרגיה לא מאוזנית.
במידה והכלב מתנהג התנהגות שאיננה רצויה, עלינו לנהוג בשלווה ובאסרטיביות, כדי למנוע התנהגות שכזאת בהווה ושהכלב יימנע ממנה בעתיד.
נסו להתעלם מהסביבה בה אתם נמצאים, כאשר אתם באים לתקן התנהגות לא רצויה של כלב, היו נחושים ורגועים, התעקשו על ביצוע משימה לפי הכללים שלכם, אך אל תתפתו לגלוש לצעקות או זעם – זה רק יחזק את האנרגיה השלילית של הכלב וזה לא יטיב עמו.
- קורים לכלב בשמו כאשר הוא מתנהג התנהגות לא רצויה, כאמור לעיל. שמו של הכלב זאת המצאה שלנו, של בני אדם. בטבע אין לכלבים שמות וראש להקה מתנהל מול הלהקה שלו בעזרת מבטים ונגיעות. ואם אנחנו בחרנו עבור כלב שם, השם הזה הוא צ'ופר שכלב מקבל מדי פעם כשקורה משהו טוב בחייו ואין להפריז בשימוש בשמו. אחרת לא תוכלו לעצור את הכלב שלכם כשהוא רץ אל עבר הכביש על-ידי קריאה בשמו.
שימוש בשם של כלב זה דבר נעים עבורו, השתמשו בו בחוכמה ובאיפוק רב.
- מרבים בפקודות או במילים. תקשורת ורבלית לא טבעים לכלבים, לכן אל תרבו במילים כשאתם מתקשרים עם כלב. אל
- מלטפים או מחבקים כלב כשאר התנהגותו היא התנהגות לא רצויה: בהבעת חיבה או בליטוף אתם מחזקים התנהגות מסוימת של כלב. אם איננה רצויה - אל תחזקו אותה, זכרו את זה היטב כל פעם, כשכלבכם נובח שווא ואתם מתחילים ללטפו באמירה "הירגע, הירגע..."
- מאכילים כלבים לפני שאכלנו או ליד שולחן האוכל שלנו או נותנים לו אוכל מהשולחן: בטבע ראש להקת זאבים אוכל ראשון. עד שמסיים, אף אחד לא נוגע ולא מתקרב לאוכל. כלבכם לא יקיר לכם תודה על זה, שהאכלתם אותו ליד השולחן בזמן הארוחה. הדבר יגרום להורדת הסטטוס שלכם כראש להקה ותו לא.
- מרימים כלב: כשאתם מרימים את הכלב, אתם מחזקים אותו ומשדרגים את המעמד שלו. כלב נוהם על כלב אחר יהפוך לתוקף ונובח ואף נושך, אם נרים אותו על הידיים. אם לא נשקפת סכנה ממשית לכלבכם, אל תרימו אותו. תנסו להרגיע אותו על הקרקע.
- מרשים לכלב לשבת גבוה מאתנו: ראו את הפסקה הקודמת - אל תרשו לכלבכם לעלות על ספה אם לא הזמנתם אותו. אל תתנו לו לבחור, היכן הוא יישב. ודוק: אין לי בעיה אם החלטתם כי כלבכם יישן אתכם במיטה, על אף שאינני מרשה זאת לכלבים שלי. אבל אם החלטתם על כך, שלטו במצב: כלב עולה על הספה או המיטה אך ורק כשמזמינים אותו. בנוכחותכם כלב לא יישב גבוה מכם מבחירתו, אחרת זה משדרג את הסטטוס שלו בלהקה שלכם, והסטטוס שלכם - יירד...
- נכנסים או יוצאים תמיד לפני הכלב: בהמשך לאמור לעיל, אתם יוצאים ראשונים מהדלת ונכנסים ראשונים אל הדלת.

אני מבטיח להרחיב בכל הנושאים האלה בהמשך, כדי שתוכלו להיות בעלים גאים של כלבכם והוא יחיה חיי כלב מאושרים.

Комментариев нет: